خبر اول اینکه، برگزاری باشکوه پیاده روی اربعین سوژه جدید چندین برنامه شبکه‌های فارسی زبان است. آنها همزمان با شوق مردم برای رسیدن به کربلا، دست به کار شده و در گفت‌وگو با به اصطلاح کارشناسان خود، سعی دارند که این آیین چندین ساله را امری بیهوده که سبب از بین رفتن منافع ملی می‌شود، نشان دهند.

اربعین

به گزارش همشهری آنلاین، ایران نوشت: کارشناس شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال، در یکی از برنامه‌های این شبکه عنوان کرد که کل کشور به مدت چند هفته برای برگزاری مراسمی که هر سال فربه‌تر می‌شود و بازتاب رسانه‌ای آن هم برای حکومت بسیار مهم است، تعطیل می‌شود. او می‌گوید: در مورد چرایی این اتفاق باید به ذات حکومت باز گردیم. اینکه هر چیزی را تبدیل به مناسک و نمایش می‌کند و در پس آن به دنبال بهره‌برداری از این نمایشی است که به راه می‌اندازد. انواع و اقسام بسته‌های انگیزشی و مالی را هم به آن اختصاص می‌دهد. مانند اینترنت پر سرعت، غذا، وام و هزینه ارزان سفر تا بتواند پایگاهش را همچنان در میان قشر مذهبی حفظ کند.

کارشناس دیگر این برنامه هم معتقد است که بحران‌های زیادی با برگزاری اربعین ایجاد می‌شود. به خاطر کاری که هیچ سود و منفعتی ندارد. حداقل آن کسانی که خودشان به اربعین می‌روند باید خودشان هزینه خود را بپردازند ولی همه مملکت بسیج شده است.

کارشناس بعدی این برنامه هم معتقد بود که بخش کوچکی از جمعیتی که در این نمایش قرار است شرکت کنند، سعی دارند تا تبلیغات حکومت به آن شکلی که می‌خواهد به انجام برسد. اولویت حکومت هم این است که این نمایش به آن شکلی که می‌خواهد برقرار شود و تبلیغات پرهزینه هم برای آن می‌شود.

بی بی‌سی فارسی نیز از این قافله عقب نماد و با دعوت از محمدجواد اکبرین در برنامه خود نشان داد که راهپیمایی اربعین مردم ایران، دغدغه مهمی برایشان به شمار می‌آید. مجری این برنامه خطاب به اکبرین عنوان کرد که هر سال که می‌گذرد شاهد این هستیم که مراسم بزرگ‌تر می‌شود و مشخصاً هزینه بیشتری را در پی دارد. اکبرین در پاسخ به او خطاب به جمهوری اسلامی می‌گوید: شما به چه منظوری چنین بودجه عظیمی را در وضعیت کنونی کشور خرج چنین مراسمی می‌کنید؟

اما در ادامه مجری برنامه سؤال جالبی از کارشناس میهمان پرسید. او گفت: ممکن است بخشی از حاکمیت بگویند که کشورهای دیگر هم برای آیین و مناسک مذهبی خود هزینه می‌کنند و دولت هم ممکن است که بخشی از هزینه عمومی را برای این مسأله خرج کند. مشکل آنچه که در ایران انجام می‌شود چیست؟ که اکبرین پاسخ داد: جامعه قانع نشده است. اصلاً فرض کنید که جمهوری اسلامی یک فوایدی را برای برگزاری راهپیمایی در نظر بگیرد اما آیا جامعه قانع شده است؟

کد خبر 876900
منبع: ایران

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    27 8
    بی بی سی ام الفتنه. اینو همه می دونند. چرا از نفرت افکار عمومی دنیا علیه صهیونیسم جنایتکار گزارش و تحلیل نمی ده!
  • خالقی IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    23 28
    مراسم اربعین دلی است نه سیاسی وغیره
  • محمد IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    20 8
    ... اول اینکه کسی به این مردم نگفته برید اربعین دوم اینکه این حرفا مرهمی واسه دل زخم خورده شما نمیشه که بدتر میشه
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    16 2
    بی‌بی سی .... خورد
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    20 8
    اربعین عشق به امام حسین است وسلام
  • امیریل IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    9 14
    ببینیت ما در ایران هم امام رضا داریم من اربعین مشهد بودم اما اونجا احساس میکردم یه چیزی کم داره فکرم مشغول بود آرامش داشتم اما همه جا کربلا میدیدم از حرم بگیر پیاده روی بگیر کوچه خیابان خونه بازار نمیدونم اما دوست عزیز دیگه این کار دلی شده باورتون شاید نشه من هنوز کرببلا نرفتم دارم این حرفها رو میزنم
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    13 5
    ما هرچه داریم از عاشورا و امام حسین داریم و اربعین کوچکترین حرکت در راه امام حسین است
  • نادر IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    8 2
    کم کم خوب دارند رسوا میشن تو همه زمینه های که یک عمر داشتند روشون مانور می دادند.زمستون می‌ره و روسیاهیش برای زغال میمونه به زودی ان شاءالله
  • مجید IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    8 4
    جناب بی بی سی،،واقعاضرورت نداره توجه خودتونو به مثله وذبح شدن کودکان وزنان بی گناه غزه کنیدتابلکه دراین حدنزدمردم جهان منفورنشوید،،خدایی شمارسانه های فارسی زبان درحد رسانه های سی ان ان،،دیلی تلگراف،،واشنگتن نیوزوغیره هم شرافت ندارید،،آخه به چه بهایی اینقدربه منفورشدن خودتون تاکیدواصراردارید،،!!!؟؟؟؟؟
  • ج IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    6 3
    آره، داشتند همو می‌زدند، چرا؟
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    6 2
    همه دنیا از اینترآشغال متنفرند نه فقط ایرانی جماعت این عوضی ها هنوز یک واکنش انسان دوستانه به کشته شدن بیش از 40000انسان بی گناه نشان نداد ه اند بروید به جهنم با یزید محشور شوید